Opłaty za wywóz śmieci w Lublinie do kontroli

Wywóz śmieci10 stycznia 2013 r. złożyłem wraz z grupą radnych PiS skargę do Wojewody Lubelskiego oraz Regionalnej Izby Obrachunkowej na tzw. „uchwałę śmieciową” (uchwałę nr 659/XXVI/2012 Rady Miasta Lublin z dnia 20 grudnia 2012 roku w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki tej opłaty). Oczekujemy, że Wojewoda Lubelski w trybie nadzorczym unieważni podjętą uchwałę. Podczas grudniowej sesji radni PO i WL przegłosowali wniosek prezydenta Krzysztofa Żuka (PO) wprowadzający nową metodę naliczania opłat za wywóz odpadów komunalnych. Przyjęto, że będą one pobierane od gospodarstwa domowego. Miesięczne stawki ustalono na poziomie 32 zł za śmieci posortowane i 44 zł za niesortowane. Opłaty wejdą w życie od 1 lipca 2013 r. Dziś np. średnia miesięczna opłata za osobę w SM Czechów wynosi 5,31 zł.

Sprzeciwiamy się drastycznej podwyżce opłat za wywóz śmieci,
jaka czeka mieszkańców Lublina
po uchwaleniu przez radnych PO i WL
z inicjatywy prezydenta Krzysztofa Żuka (PO) uchwały śmieciowej.

Przyjęte stawki opłat są dowolne i nie odzwierciedlają rzeczywistych kosztów. Świadczą o tym kilkukrotnie niższe koszty wywozu odpadów komunalnych ponoszone dotychczas przez mieszkańców miasta Lublin. Nie można zgodzić się na drastyczne podwyżki wywozu śmieci, jakie z inicjatywy prezydenta Lublina Krzysztofa Żuka, podjęła 20 grudnia 2012 r. Rada Miasta Lublin. Radni PiS zgłaszali stanowczy sprzeciw przy uchwalaniu w/w uchwały. Zmiana rozliczania usług nie może być pretekstem do tak drastycznych podwyżek opłat. Nie zmieni się bowiem techniczna strona obsługi i wynikające z tego koszty odbioru śmieci, segregacji, transportu, odzysku, a także unieszkodliwiania odpadów. Przy procedowaniu nad uchwałą nie zostały przedstawione żadne wyliczenia, kalkulacje ani analizy potwierdzające zasadność tak wysokiej opłaty.

Przypomnijmy, kto głosował za wprowadzeniem nowych drastycznych podwyżek:

Za podjęciem uchwały głosowali: Mariusz Banach (WL), Jacek Bednarczyk (PO), Elżbieta Dados (WL), Leszek Daniewski (PO), Piotr Dreher (PO), Piotr Kowalczyk (WL), Wojciech Krakowski (PO), Michał Krawczyk (PO), Jadwiga Mach (WL), Jan Madejek (PO), Marcin Nowak (WL), Jarosław Pakuła (PO), Marcin Pogorzałek (WL), Marta Wcisło (PO), Mateusz Zaczyński (PO).

Przeciw podjęciu uchwały głosowali radni: Zdzisław Drozd (PiS), Jan Gąbka (niez.), Dariusz Jezior (PiS), Tomasz Pitucha (PiS), Mieczysław Ryba (PiS), Małgorzata Suchanowska (PiS), Sylwester Tułajew (PiS).

Wstrzymał się od głosu: Piotr Kuty (niez.)

Wywóz śmieci

Treść uzasadnienia do złożonej skargi

Rada Miasta Lublin w dniu 20 grudnia 2012 roku działając z upoważnienia wynikającego z art. 6k ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach uchwaliła sposób ustalania opłat za gospodarowanie odpadami w oparciu o jedną stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od gospodarstwa domowego.

Rada Miasta Lublin określiła również wysokość za jeden miesiąc za gospodarowanie odpadami komunalnymi zbieranymi i odbieranymi w sposób selektywny na 32,00 zł, a w sposób nieselektywny na 44,00 zł od gospodarstwa domowego.

Projektodawca skarżonej uchwały (Prezydent miasta Lublin) nie przedłożył Radzie Miasta Lublin czterech ustawowych wariantów. W wyniku tego przyjęto wariant, który jest krzywdzący dla gospodarstw jednoosobowych wytwarzających mniej śmieci niż wieloosobowe.

Określenie wysokości stawek nastąpiło z naruszeniem zasad przewidzianych w art. 6k ust. 2 ustawy z 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zgodnie z tymi przepisami Rada Miasta powinna wziąć pod uwagę czynniki kosztotwórcze – szczególnie liczbę mieszkańców oraz ilość wytwarzanych odpadów komunalnych, a także koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, o których mowa w art. 6r ust. 2. Opłata w założeniu ma pokrywać realny koszt gospodarowania odpadami komunalnymi przez Gminę.

Tymczasem w trakcie procedowania nad projektem uchwały w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki tej opłaty nie została przedstawiona analiza czynników kosztotwórczych wskazanych w art. 6k ust. 2 w/w ustawy. Nie przedstawiono dokładnej ilości mieszkańców, a także ilości gospodarstw domowych, od których będzie naliczana opłata. Nie przedstawiono również kalkulacji określającej rzeczywiste koszty ponoszone dotychczas przez mieszkańców. Nie przedstawiono również analizy ilości wytwarzanych odpadów komunalnych przez mieszkańców Gminy Lublin. Nie dokonano również analizy kosztów funkcjonowania systemu. W uzasadnieniu do projektu uchwały podano jedynie lakoniczną stwierdzenie o zwiększeniu zatrudnienia w Urzędzie Miasta Lublin o 25 etatów, nie przedstawiając informacji o kosztach zatrudnienia i pracy dodatkowych urzędników.

Nie został wykazany związek zaproponowanych opłat z rzeczywistymi kosztami. Nie zostały przedstawione żadne wyliczenia, ani dane, dzięki którym radni sami mogliby dokonać potrzebnych analiz.

W rezultacie przyjęte stawki opłat są dowolne i nie odzwierciedlają rzeczywistych kosztów. Świadczą o tym kilkukrotnie niższe koszty wywozu odpadów komunalnych ponoszone dotychczas przez mieszkańców miasta Lublin.

Zestawienie kosztów na dzień 20 grudnia 2012 roku: (przykłady)

1. Spółdzielnia Mieszkaniowa Kolejarz
Ilość lokali mieszkań (gospodarstw domowych): 7.166
Ilość osób zamieszkałych: 15.514
Średnia ilość osób w mieszkaniu: 2,2
Średnia opłata za wywóz odpadów za osobę miesięcznie: 5,60 zł
Średnia opłata za wywóz odpadów za lokal miesięcznie: 12,40 zł

2. Wspólnota Mieszkaniowa Wojciechowska 36
Ilość lokali mieszkań (gospodarstw domowych): 57
Ilość osób zamieszkałych: 141
Opłata za wywóz odpadów za wspólnotę (57 lokali) miesięcznie: 559,41 zł
Średnia opłata za wywóz odpadów za lokal miesięcznie: 9,81 zł

3. Spółdzielnia Mieszkaniowa Czechów
Ilość lokali mieszkań (gospodarstw domowych): 11.793
Ilość osób zamieszkałych: 28.706
Średnia ilość osób w mieszkaniu: 2,5
Średnia opłata za wywóz odpadów za osobę miesięcznie: 5,31 zł
Średnia opłata za wywóz odpadów za lokal miesięcznie: 13,28 zł

4. Lubelska Spółdzielnia Mieszkaniowa
Ilość lokali mieszkań (gospodarstw domowych): 13.500
Ilość osób zamieszkałych: 30.000
Średnia ilość osób w mieszkaniu: 2,2
Średnia opłata za wywóz odpadów za osobę miesięcznie: 6,70 zł
Średnia opłata za wywóz odpadów za lokal miesięcznie: 14,74 zł

Powyższe zestawienie dotyczy ponad 75.000 mieszkańców Lublina, choć faktyczna ilość może być znacznie większa. Spółdzielnie Mieszkaniowe nie mają podstaw prawnych, aby weryfikować rzeczywistą ilość zamieszkałych w lokalu.

Zestawienie to udowadnia, iż przyjęte przez Radę Miasta stawki opłat(32 zł i 44 zł) za wywóz odpadów z gospodarstwa domowego są dowolne i nie odzwierciedlają rzeczywistych kosztów, a przecież opłata w założeniu ma pokrywać realny koszt gospodarowania odpadami komunalnymi przez gminę.

Uchwała nr 659/XXVI/2012 Rady Miasta Lublin w tak ważnej dla mieszkańców sprawie została podjęta bez dostatecznej konsultacji – wysokość opłat nigdy nie została poddana konsultacjom z mieszkańcami Lublina. Kwoty przedstawione w uchwale zostały przedstawione przez projektodawcę uchwały dopiero na 7 dni przed podjęciem uchwały.

Z tych względów wnosimy jak na wstępie.

/-/ Sylwester Tułajew
/-/ Zdzisław Drozd
/-/ Dariusz Jezior
/-/ Tomasz Pitucha
/-/ Małgorzata Suchanowska

Facebook Facebook Instagram Twitter
Lublin, czerwiec 2015